کیست کلیه و هرآنچه که باید بدانید!

کیست کلیه یک کیسه پر از مایع است که بر روی کلیه و یا در حفره های پوشیده از بافت های پوششی یا همان اپیتلیوم تشکیل می شود. ممکن است یک یا چند کیست در کلیه ها تشکیل شود.کیست های کلیه اغلب بی علامت هستند.

شیوع این بیماری در خانم ها و اقایون به صورت یکسان دیده می شود. کیست های کلیه همان کیست قشری یا کیست کورتیکال می باشند که منشا آن از کورتکس کلیه می باشد که باعث فشار به سیستم جمع کننده ادرار می شود. این بیماری در افراد بالای 50 سال شایع تر است. کیست کلیه معمولا جزء کیست های غیر سرطانی هستند .

علائم ابتلا به کیست کلیه

افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند هیچ علامت و دردی ندارند و در برسی های سونوگرافی متوجه این کیست ها می شوند . بیمارانی که کیست های خیلی بزرگ دارند ممکن است درد های مبهمی در پهلوی خود احساس کنند و در کیست های پاراپلویک به دلیل ورم کلیه ممکن است کیست راه خروجی کلیه را تنگ نماید.

بیماران باید برای درمان این بیماری به اورولوژیست مراجه کنند. در بعضی موارد کیست های کلیه ممکن است عفونی شده باشند که باعث بروز تب, درد در ناحیه پشت و بین دنده ها و لگن و حساسیت ناشی از لمس ناحیه کلیه, تورم شکم, خون در ادرار, درد در قسمت بالای شکم, ادرار کردن بیشتر از حد معمول و فشار خون بالا  شود .

علت ابتلا به کیست کلیه

در کلیه سه نوع کیست وجود دارد:

1- کیست های ساده

2- کیست های متعدد و ارثی

3- کیست های دیواره دار و نامنظم

کیست های ساده

این نوع کیست ها اغلب به صورت تکی با دیواره های صاف در سونوگرافی دیده می شوند و درصد ابتلا به این نوع کیست ها در افراد بالای 50 سال بیشتر است. این نوع کیست ها خالی از چرک و خون و لخته هستند.

کیست متعدد و ارثی

این نوع کیست از طریق پدر و مادر به فرزند انتقال پیدا می کند که به آنها ( APCK) گفته می شود و نکته مهم،تشخیص به موقع آن است که اگر به موقع کنترل نشود باعث کاهش سن و از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سن پایین می شود.  انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

کیست های دیواره دار و نامنظم

در سونوگرافی تعداد این کیست ها متعدد و در داخل انها دیواره های متعددی وجود دارد که باید از نظر سرطانی مورد برسی قرار بگیرند.

کیست کلیه در نوزادان و کودکان

کیست های ساده می تواند از بعد از تولد در کلیه نوزادان ایجاد شود. کیست های ساده عارضه ی خطرناکی ندارند. مولتی کیستیک ها نوعی از کیست هایی هستند که مادرزادی بوده و ژنتیکی نیستد.

نوع دیگر این بیماری پلی کیستیک ها هستند که هر دو کلیه مبتلا می شود و ژنتیکی است و به شیوع آن به دو صورت می باشد: اغلب در بزرگسالان نمایان می شود و مغلوب در کودکان و نوزادان دیده می شود .

کیست های بسیار بزرگ می توانند با فعالیت های جزئی بدنی به پارگی و در نهایت به خون ریزی و خون در ادرار دچار شوند. پزشک کودک شما می تواند با معاینه و برسی فعالیت بدنی کودکتان را محدود کند تا احتمال خطر آن به پارگی کاهش یابد.

کیست های ساده کلیه در کودکان اهسته رشد می کند و باعث وجود مشکل حاد نمی شود و بنابراین نیاز به درمان ندارد.

بزرگ شدن کیست های کلیه که باعث ایجاد درد در ناحیه ی پهلو می شود و گاهی هم باعث خون ریزی می شود با این حال جراحی کلیه توصیه نمی شود. اگر کیست ها آلوده شوند و به انتی بیوتیک ها خوب پاسخ داده نمی شود و باعث درد های شدیدی می شود در اینصورت زیر نظر ولوژیست و متخصص ارولوژی اطفال تصمیم گرفته می شود که کیست جراحی بشود یا خیر .

جراحی کیست در بیماری های کلیوی در کودکان باعث از بین بردن تعداد محدودی از کیست ها می شود و بعد از عمل ممکن است کیست های کوچکتر, بزرگتر شوند به همین دلیل جراحی کیست ها راه حل نهایی و قطعی برای درمان این بیماری نمی باشد.

کیست کلیه در زمان بارداری

بیشتر از 40 درصد خانم ها مبتلا به بیماری پلی کیستیک هستند که دچار فشار بالا می شوند و در معرض پره اکلامپسی  ( پره اکلامپسی یکی از عوارض بارداری است که موجب بالا رفتن فشار خون و اسب رسیدن به برخی اندام ها مانند کبد و کلیه ها می شود. این بیماری پس از هفته ی بیستم بارداری در زنان بروز می کند. عدم درمان این بیماری باعث عوارض خطرناک همچنین خطرات مرگبار برای مادر و جنین می شود ) می باشد . وجود این بیماری به این معنا نیست که خانم هایی که مبتلا هستند امکان بارداری را ندارند, این افراد باید هنگام بارداری مراقبت های لازم انجام دهند .

عارضه ی پره اکلامپسی می تواند بدون هیچ نشانه ایی در بدن رخ دهد و در صورت ابتلا می تواند خطر مرگ برای مادر و جنین داشته باشد.

موضوع مهم دیگری که باید در زمان بارداری به آن توجه شود احتمال انتقال بیماری پلی کیستیک از والدین به جنین می باشد و این موضوع به این صورت نیست که والدینی که به بیماری پلی کیستیک مبتلا هستند حتما این بیماری رو به فرزندان خود انتقال می دهند.

پیشگیری و درمان از کیست کلیه

در کل نمی توان از بروز کیست های کلیه جلوگیری کرد ولی با نوشیدن مقدار زیادی آب می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

درمان کیست کلیه

پزشک متخصص می تواند با سونوگرافی کیست های کلیه را مورد برسی و کنترل قرار بدهد. کیست های کلیه که باعث بروز درد و خون ریزی در ادرار در فرد مبتلا می شود را می توان از روشی به نام اسکلروتراپی تحت کنترل و درمان قرار داد. در این روش از طریق پوست با استفاده از یک سوزن بلند کیست را سوراخ کرده و پزشک از طریق سونوگرافی می تواند سوزن را کنترل و هدایت کند. سپس بعد از تخلیه کیست آن را با محلول الکل پر میکند تا بافت های پوششی کلیه محک تر شود.

در صورت بزرگ بودن کیست های کلیه می توان با استفاده از لاپاراسکوپ ( یک دستگاه با دوربین و لامپ خاص که در چننین جراحی از آن استفاده می شود ) و تحت بی هوشی در بیمارستان جراحی صورت گیرد.

اندازه کیست کلیه چقدر است؟

اندازه ی کیست های ساده کلیه از نیم تا 10 سانت می تواند متغیر باشد که در صورت بزرگ تر شدن آن ها وجود درد در بیمار نمایان می شود.