درمان-هیدرونفروز

هیدرونفروز کلیه؛ علائم تا درمان

زمانی که کلیه نتواند به صورت کامل و درست تخلیه شود، وضعیت هیدروزنفروز کلیه رخ می دهد. در ادامه به بررسی دلایل مختلفی که منجر به این عارضه می شود می پردازیم.

در حالت هیدرونفروز، لگنچه کلیه و کالیس کلیه گشاد می شود. این بیماری می تواند به صورت طبیعی و یا بر اثر بیماری  در هر کجای دستگاه ادراری رخ دهد.

هیدرونفروز یا همان ورم کلیه می تواند حالت های مختلفی مانند مزمن یا حاد، یک طرفه یا دو طرفه و کامل یا ناقص باشد.

علت بروز هیدرونفروز کلیه

اخلال در جریان ادراری و همچنین انسداد جریان های ادراری منجر به بروز هیدرونفروز کلیه می شود. همچنین جالب است بدانید این مشکل می تواند به علت مشکلات داخلی جنین در دوران بارداری باشد. بیشتر خانم هایی باردار به هیدرونفروز یا هیدرویورتر کلیه مبتلا می شوند.

علائم احتمالی ابتلا به هیدرونفروز کلیه

• احساس درد در ناحیه پشت و پهلو که این درد ممکن است به شکم و کشاله های ران کشیده شود.
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اختلال رشد در کودکان
  • لرز
  • ادرار ابری
  • جریان ادراری ضعیف
  • مشکلات ادراری مانند درد و سوزش هنگام دفع ادرار

علائم هیدرونفروز در کودکان

• درد در ناحیه شکم
  • درد در ناحیه پهلو و کناره های بدن
  • خون در ادرار کودکان مشاهده شود.
  • هیدرونفروز در کودکان ممکن است با عفونت های مجرا های ادراری همراه باشد.
  • از علائم عفونت مجرای ادراری در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  •  کمر درد
  • ادرار دردناک
  • رنگ تیره ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ

اگر نوزادان دچار عفونت مجراهای ادراری بدون تب شوند این امر نشان دهنده ی انسداد یا رفلکس مجراهای ادراری می باشد. در کودکان بزرگتر همین مشکل می تواند با علائم دیگری مانند تکرر ادرار و احساس نیاز دفع ادرار ولی به صورت دردناک نشان می دهد.

علت هیدرونفروز در بزرگسالان

• سنگ کلیه، سنگ هایی که در مجراهای ادراری ایجاد می شوند.
  • مشکلات عصبی یا ماهیچه ایی، این مشکل می تواند بر افرادی که مبتلا به دیابت قندی هستند تاثیر بگذارد.
  • باریک و یا تنگ بودن مجرا های ادراری می تواند باعث اسیب دیدگی ، عفونت مجراهای ادراری شود.
  • بزرگ شدن غده های پروستات در آقایون باعث می شود که به مجراهای ادراری فشار آورد و باعث بروز هیدرونفروز شود.
  • سرطان و وجود تومور های مثانه و غدد پروستات که در مجاورت مثانه وجود دارند باعث انسداد مجراهای ادراری می شوند.
  • لخته خون می تواند باعث ورم و انسداد مجراهای ادراری شود .

علت هیدرونفروز در زنان

• حاملگی: با بزرگ شدن رحم به مجراهای ادراری فشار وارد می شود و هیدرونفروز ایجاد می شود.
  • افتادگی مثانه: دیواره های مثانه زنان در این حالت ضعیف می شود و اجازه می دهد که مثانه به داخل واژن فرو برود.
  • پرولاپس رحم: در این حالت رحم از حالت عادی خود خارج می شود.

درجات هیدرونفروز کلیه

درجه یا گرید صفر: گشادی در کالیس ها و لگنچه ها مشاهده نمی شود .

درجه یا گرید یک: در این مورد فقط با گشادی لگنچه مواجه می شویم.

درجه یا گرید دو: در این درجه دچار گشادی زیاد لگنچه و کالیس ها می شویم و ضخامت کلیه کم می شود و رو به نازک شدن می رود.

تشخیص هیدرونفروز

متاسفانه وضعیت هیدرونفروز اغلب بی علامت است و هنگامی که کلیه را کامل از بین ببرد در سونوگرافی خود را نشان دهد.

این عارضه می تواند احتمال عفونت های ادراری را افزایش دهد اما اگر به موقع تشخیص داده شود، مشکل خاصی را برایتان به وجود نمی آورد.

به یاد داشته باشید اگر این وضعیت درمان نشود ممکن باعث زخم کلیه شود که منجر به از دست دادن کلیه ها می شود.

در نوزادان نیز اگر مثانه به طور مادرزادی نتواند ادرار را به طور کامل تخلیه کند باعث ورم و هیدرونفروز می شود و همچنان آقایانی که دچار بزرگی پروستات هستند این وضعیتشان باعث جلوگیری کامل ادرار از مثانه می شود و دچار هیدرونفروز می شوند.

بنابراین در صورت مشاهده علائم مراجعه به متخصص اورولوژی ضروری است.

برگشت ادرار یا رفلکس ادرار نیز از جمه بیماری های کودکان منجر به بازشگت ادرار به کلیه ها و تورم آنها و در نهایت ابتلا به هیدرونفروز می شود.

پزشکان متخصص پس از معاینات فیزیکی در خانم ها معاینه ی لگن و در اقایان معاینه ی پروستات ازمایش هایی را تجویز می کنند.

این آزمایشات عبارتند از:

آزمایش ادرار: در این آزمایش نمونه های ادراری مورد برسی قرار می گیرند تا احتمال وجود خون و یا لکه های خونی در ادرار مشخص شود.

آزمایش خون: این آزمایش به منظور مشخص شدن عفونت انجام میگیرد.

روش های تصویر برداری که می تواند شامل سونوگرافی، سی تی اسکن و یا پرتو ایکس باشد.

درمان هیدرونفروز کلیه

درمان هیدرونفروز اصولا بر این امر انجام می شود که هرانچه جلوی جریان ادرار را گرفته شده است از بین برود.

درمان هیدرونفروز با توجه به نوع هیدرونفروز که حاد است یا مزمن متفاوت است.

اگر مجرای ادرار مسدود شده باشد که این وضعیت باعث ایجاد هیدرونفروز می شود دکتر گزینه های زیر را برای فرد تجویز می کند:

برای کنترل عفونت مصرف انتی بیوتیک تجویز می شود.

استفاده از لوله نفروستمی که ادرار مسدود شده در ناحیه ی پشتی مثانه را تخلیه کند.

هنگامی که بافت اسکار از بین رفته باشد و یا لخته خون باعث انسداد جریان های ادراری شده باشد برای درمان باید جراحی انجام شود.

درمان هیدرونفروز که بر اثر وجود سنگ کلیه رخ داده است از روش های زیر استفاده می شود:

•  لیتوتریپسی یا همان موج شوک: این روش جزء رایج ترین روش های درمان سنگ کلیه است که با ایجاد امواج پر انرژی شوک سنگ ها خرد می شود تا جراح بتواند راحت تر سنگ ها را از بدن خارج کند.
  • ادراروسکوپی: در این روش یک لوله نازک با ابزار خاص در مجرای ادراری قرار می دهند تا دکتر بتواند توسط آن سنگ ها را خرد کند و از بدن خارج کند.

هنگامی که سنگ کلیه بسیار بزرگ باشد پس از معاینه، پزشک مجبور به جراحی می شود.