سرطان بیضه شایع ترین نوع سرطان در مردان!!

سرطان بیضه یکی از بیماری هایی است که در مردان بسیار شایع می باشد. در این سرطان، سلول های غیر طبیعی درون کیسه های بیضه شروع به رشد کردن می کنند. علیرغم اینکه این سرطان در مردان بسیار نادر می باشد؛ اما با درمان میتوان سرطان را از بین برد. اگر سرطان در بیضه ها به موقع و در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر و سریعتر می باشد.

اصلی ترین کار بیضه ها در مردان، تولید اسپرم برای تولید مثل می باشد؛ و با توجه به این موضوع، در می یابیم که بیضه ها نقش مهمی را در بدن آقایان ایفا می کنند. اغلب سرطان در بیضه ها، مربوط به سلول های اسپرم ساز می باشد.

سرطان بیضه ها برای مردان خطرناک نمی باشد؛ حتی اگر سلول های سرطانی به محل هایی غیر از بیضه ها راه پیدا کنند. بیضه های سرطانی را حتی در حاد ترین حالت ممکن هم می توان درمان کرد. برای درمان سرطان بیضه ممکن است که از یک یا چند روش به طور همزمان استفاده شود.

علائم و نشانه های سرطان بیضه

سرطان در بیضه ها می تواند با کمک علائم و نشانه هایی تشخیص داده شود. وجود یک یا چند علامت معین به طور همزمان، می تواند وجود سلولهای سرطانی در بیضه ها را اثبات کند. برخی از نشانه هایی که وجود سرطان در بیضه را اثبات می کنند؛ به شرح زیر می باشد:

1. یکی از نشانه های این سرطان، به وجود آمدن توده هایی غیر عادی در یک بیضه یا هر دو بیضه می باشد. معمولا این توده های غیرعادی، سبب بزرگ شدن بیش از حد بیضه ها می شوند.
  2. اگر فرد احساس کند که بیضه هایش دچار سنگینی شده اند؛ احتمال وجود سلول های سرطانی در بیضه ها وجود دارد.
  3. به وجود آمدن دردهایی در قسمت شکم و بخش کشاله ران که هیچ علتی ندارند؛ می تواند از نشانه های وجود سرطان بیضه باشد.
  4. اگر بیضه دچار سرطان شوند؛ ممکن است که یکی از علائم آن جمع شدن آب و مایع درون بیضه و کیسه های بیضه باشد.
  5. ایجاد تغییراتی درون سینه فرد مانند بزرگ شدن و یا حساس شدن نوک سینه ها، می تواند از علائم وجود سرطان درون بیضه ها باشد.
  6. وجود دردهایی غیر عادی و غیر قابل تحمل در بخش های کمر و شکم می تواند از دیگر نشانه های سرطان بیضه ها در آقایان باشد.

علت بروز سرطان بیضه

برخی از موارد احتمالی و یا اکتسابی وجود دارند؛ که از مهم ترین علت های ابتلای آقایان به سرطان بیضه می باشند:

1. یکی از این علت ها آن است که؛ اگر در دوران جنینی، بیضه فرد درون کیسه بیضه قرار نگیرد؛ این فرد مستعد آن است که در بزرگسالی به سرطان بیضه مبتلا شود.
  2. وراثت و وجود سابقه سرطان، می تواند از دیگر دلایل و علتهای ابتلای نسل های بعدی به سرطان بیضه باشد.
  3. افرادی که در رده‌ی سنی 20 تا 40 سال هستند؛ بیشتر در معرض ابتلا به سرطان بیضه هستند. در واقع سن در ایجاد این نوع سرطان دخالت دارد.
  4. طبق آمارهای جهانی، نوع نژاد می تواند در ابتلا به این سرطان تاثیرگذار باشد. برای مثال افراد سفید پوست بیشتر به این سرطان مبتلا می شوند.
  5. همچنین عوامل دیگری مانند قرار گرفتن بیضه ها در شرایط نامناسب، پوشیدن لباس های نامناسب و … می تواند از علت های شروع رشد سلول های سرطانی در بیضه ها باشد.

درمان سرطان بیضه

برای درمان سرطان در بیضه ها، روش های درمان متفاوتی وجود دارد. گاهی می توان این روش ها را به تنهایی انجام داد؛ گاهی هم این روش ها باید با روش های دیگر همراه باشند تا درمان سرطان بیضه ها به اتمام برسد.

1. عمل های جراحی وجود دارند؛ که در آن ها می توان برای درمان سرطان، تمام بیضه ها را برداشت و یا می توان تنها سلول سرطانی را برداشت.
  2. در مرحله های اولیه، می توان سرطان را به کمک پرتو درمانی سلول های سرطانی، درمان کرد.
  3. شیمی درمانی، روش درمان دیگری است که برای درمان سرطان بیضه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روش می تواند با پرتو درمانی و یا عمل های جراحی همراه شود. در شیمی درمانی به کمک داروهای مخصوص، سلول های سرطانی سرکوب شده و از بین می روند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان بیضه

روش ها و راه هایی وجود دارند که می توانید با انجام آنها، از ابتلا به سرطان بیضه پیشگیری کنید. این روش ها بسیار آسان هستند. کافی است تنها چند کار آسان را انجام دهید و به چند نکته ساده اما مهم توجه کنید:

1. اولین کاری که می توانید بکنید؛ آن است که هر چند وقت یکبار، روبروی آینه، اندازه و میزان تورم بیضه های خود را بررسی کنید.
  2. لمس کردن بیضه ها، یکی دیگر از روش های اطلاع از سلامت بیضه ها است. در این روش، کافی است با کمک انگشتان خود بیضه ها را لمس کنید تا توده های غیر عادی را شناسایی کنید.
  3. اگر فردی در خانواده دچار سرطان بیضه بوده است، پس باید ماهانه به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایش هایی را انجام دهید تا از سلامت کامل بیضه های خود مطمئن شوید.
  4. روش ها و آزمایشاتی مانند غربالگری، تست های تشخیصی و … وجود دارند؛ که از ابتلای شما به سرطان در بیضه ها کمک می کنند.

رابطه سرطان بیضه و ناباروری

بی شک سرطان بیضه می تواند بر روی ناباروری و توانایی جنسی افراد تاثیرگذار باشد. در واقع ایجاد ناباروری با سرطان در بیضه ها، در طول درمان آن حاصل می شود.

در شیمی درمانی ممکن است که داروها بر روی باروری و تولید اسپرم اثر بگذارند. همچنین در درمان سرطان به کمک برداشت بیضه، دیگر امکان باروری وجود نخواهد داشت. اما به یاد داشته باشید سرطان بیضه تفاوت بسیاری با واریکوسل دارد.

بهتر است قبل از شروع درمان این سرطان، با پزشک خود درباره تولید مثل آینده و میزان اثرگذاری روش های درمان بر روی باروری خود صحبت کنید. معمولا پزشکان این توصیه را می کنند؛ که بهتر است قبل از شروع درمان، اسپرم های خود را ذخیره کنید؛ تا بتوانید در صورت نابارور شدن از آنها استفاده کنید.