انواع بیماری های کلیه و علائم آنها

بدن انسان از اجزا و دستگاه های مختلف و متنوعی ساخته شده است که هر کدام از آن ها در حیات و بقا انسان وظیفه های منحصر به فردی بر عهده دارند. از اندام ها و یا اعضا بدن می توان به کلیه، کبد، ریه، قلب، ماهیچه، ستون فقرات و بسیاری از اندام های دیگر اشاره کرد. بروز کوچک ترین اختلال و یا مشکل در یکی از اندام ها و یا اعضا بدن باعث بروز مشکل در کل بدن می شود و عملکرد بدن را دچار اختلال می کند. در اینجا قصد داریم به کلیه بپردازیم، وظایف آن، بیماری های کلیه، علائم و نشانه های آن ها و …. را بیان کنیم.

کلیه چیست ؟

کلیه یکی از اعضا مهم بدن می باشد که شکل ظاهری آن شبیه به لوبیا بوده و در بدن هر فرد به صورت جفت وجود دارد. به عبارت دیگر این عضو از بدن دوتایی می باشد و در وسط کمر قرار گرفته است. هر کدام از کلیه های موجود در بدن افراد به اندازه مشت هر فرد خواهد بود. لازم به ذکر است که محل دقیق قرارگیری کلیه ها درست در دو طرف ستون مهره و زیر دنده ها می باشد. کلیه ها به کمک لوله های ویژه ای به مثانه متصل می شوند. لوله های نامبرده به لوله حالب معروف می باشند که بسیار باریک می باشند این لوله ها برای دفع مواد زاید استفاده می شوند.

وظیفه اصلی کلیه ها

همان طور که گفته شد کلیه ها یکی از اندام های مهم و ضروری در بدن انسان ها می باشند که وظایف مهمی بر عهده دارند. از وظایف این عضو بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. همان طور که گفته شد یکی از وظایف آن ها دفع مواد زائد از بدن مانند ادرار و …. می باشد.
  2. یکی دیگر از وظایف کلیه ها کنترل آب و یا مایعات بدن و مواد شیمیایی می باشد.
  3. کنترل فشار خون از دیگر وظایف کلیه ها می باشد.
  4. حفظ سلامتی استخوان ها و همچنین ساخت گلبول های قرمز از دیگر وظایف آن خواهد بود.

بیماری های مربوط به کلیه

بیماری های کلیه به بیماری هایی گفته می شود که عملکرد کلیه را دچار اختلال می کند و باعث عدم تصفیه خون می شود، در نتیجه خون فرد مبتلا آلوده می شود. اگر بیماری ها و مشکلات کلیه ها درمان نشود، بیماری ها به نارسایی کلیه منجر می شود که خطر آفرین خواهد بود.

بیماری های مختلفی وجود دارد که سلامتی کلیه ها را به خطر می اندازد. از بیماری های کلیه می توان به بیماری های مزمن کلیه مانند نارسایی کلیه ها، سرطان کلیه، کیست کلیه، گلومرولونفریت ، بیماری کلیه پلی کیستیک، نفروپاتی ایمونوگلوبولین، نفریت لوپوس ، سندرم نفروتیک، هیدرونفروز کلیه ، بزرگ شدن کلیه‌ ها و … اشاره کرد، که هر کدام علائم منحصر به فردی دارند

. از نشانه ها و یا علائم بیماری های کلیه می توان به خونی بودن ادرار، پروتئین در ادرار و … اشاره کرد.

نارسایی کلیه

یکی از بیماری ها و یا مشکلات کلیه، نارسایی کلیه می باشد که باعث تجمع میکروب و آلودگی در خون انسان می شود. علت اصلی بروز این بیماری فشار خون بالا می باشد. این بیماری خود به خود درمان نمی شود و در صورتی که برای درمان این بیماری اقدام نشود بیماری پیشرفت می کند و حتی ممکن است به دیالیز و یا پیوند کلیه ختم شود.

سنگ کلیه

یکی دیگر از بیماری های مربوط به کلیه، سنگ کلیه می باشد. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های کلیه می باشد که به دلیل تجمع مواد معدنی بروز می کند. سنگ کلیه ممکن است درشت و یا ریز باشد، در نتیجه دفع سنگ های ریز اغلب از طریق ادرار انجام می شود اما برای دفع سنگ های درشت تر نیاز است تا به پزشک مراجعه شود. از روش های موثر در درمان این نوع بیماری می توان به روش هایی چون شاک ویو لیتوتریپسی و اورتروسکوپی یا نفرولیتوتومی زیرپوستی. و …. اشاره کرد که روش انجام هر کدام منحصر به فرد می باشد.

عفونت کلیه ها

عفونت کلیه یکی از بیماری های بسیار شایع می باشد که اغلب خانم ها را تحت شعاع قرار می دهد. عفونت کلیه ممکن است به دلیل عفونت مجاری ادراری و دیگر قسمت های مثانه و … ایجاد شود.

این نوع از بیماری کلیه اغلب علائم زیر همراه است:

• سوزش
  • درد در ناحیه کمر

بیماری پلی کیستیک

یکی از بیماری های ارثی می باشد که کلیه ها را تحت شعاع قرار می دهد. این بیماری باعث بروز چندین کیست در کلیه ها می شود که پر از مایع هستند. امکان ابتلا شدن به این بیماری توسط آقایان و خانم ها به یک نسبت می باشد. از دیگر بیماری های کلیوی که علت اصلی آن عوامل وراثتی می باشد بیماری های سندرم آلپورت، نفریت (التهاب کلیه) ارثی، هیپراگزالوری اولیه و سیستینوری خواهد بود.

بیماری گلومرولونفریت

یکی دیگر از بیماری های مربوط به کلیه، بیماری گلومرولونفریت می باشد که ناشی از التهاب فیلتر های کلیه می باشد. فیلتر های کلیه در حقیقت همان گلومرول هستند. گلومرول ها به صورت کلافه ای داخل کلیه ها قرار گرفته اند که توسط ماده ای به نام مزانژیومی به فعالیت خود ادامه می دهند.

آسیب های وارد شده به کلیه ها

یکی دیگر از انواع بیماری های کلیه، صدمه و یا آسیب های حاد وارد شده به کلیه ها می باشد. این صدمه ها و یا آسیب ها ممکن است به دلایل مختلف چون عمل های جراحی، مصرف برخی از دارو ها، وارد شدن ضربه و یا فشار های شدید به کلیه ها و …. بروز پیدا کنند.

درمان مشکلات و بیماری های کلیه

لازم به ذکر می باشد که ممکن است برخی از بیماری های کلیه به صورت کامل درمان نشود، اما می توان برای جلوگیری از پیشروی آن ها جلوگیری کرد و به عملکرد بهتر آن ها کمک کرد. اگر فردی با نشانه و یا علائم نامبرده مانند خون در ادرار، احساس درد در ناحیه کمر، سوزش مثانه، تکرر ادرار مواجه شد باید به پزشک متخصص مجاری ادراری و کلیه مراجعه کند.