بهترین دکتر اورولوژی در تهران

اورولوژیست پزشکی است که متخصص بیماریهای مجاری ادراری و دستگاه تناسلی مردان است. اگر بیمار مشکوک به بیماری مثانه ، مجرای ادراری ، حالب ها ، کلیه ها و غدد فوق کلیوی باشد ، ممکن است به اورولوژیست ارجاع داده شود. در مردان متخصصان اورولوژی اختلالات مربوط به اپیدیدیم ، آلت تناسلی ، پروستات ، وزیکول های منی و بیضه ها را درمان می کنند.

چه زمانی به اورولوژیست مراجعه کنم؟

متخصص اورولوژی در بیماری های مربوط به دستگاه ادراری مداخله خواهد کرد. ممکن است بیمار برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها به اورولوژیست ارجاع داده شود: عفونت های دستگاه ادراری (UTIs): این عفونت ها اغلب هنگام گذر باکتری ها از دستگاه گوارش به مجرای ادرار بوجود می آیند. علائم شامل ادرار غیر طبیعی ، درد ، بی اختیاری ادرار، تهوع ، استفراغ ، تب و لرز است. بیشتر بر زنان تأثیر می گذارد. بی اختیاری ادرار: اختلال در عملکرد سیستم ادراری می تواند منجر به از دست دادن کنترل مثانه شود. در زنان، این ممکن است ناشی از ضعیف شدن ماهیچه های لگن در دوران بارداری باشد.
بهترین دکتر اورولوژی در تهران
ناباروری مردان: این می تواند ناشی از آسیب به دستگاه تناسلی مردان و انواع اختلالات اسپرم باشد. یکی از علل شایع آن واریکوسل است که وریدی بزرگ شده در کیسه زیر آلت تناسلی قرار می گیرد. جراحی گاهی می تواند کمک کننده باشد. بیماری کلیوی: آسیب کلیه ها می تواند منجر به تورم در دست و مچ پا ، فشار خون بالا و علائم دیگر شود. اگر کلیه ها دیگر به طور موثر کار نکنند، این نارسایی کلیه است که در نهایت می تواند کشنده باشد. پیوند کلیه: در صورت نارسایی کلیه ممکن است فرد نیاز به پیوند کلیه داشته باشد. سرطان شناسی اورولوژیک: درمان سرطان هایی که مربوط به دستگاه تناسلی اورولوژیکی یا مردانه هستند ، مانند سرطان مثانه و سرطان پروستات. افتادگی مثانه: وقتی بافت ها و ماهیچه های کف لگن دیگر قادر به حمایت از اندام های لگن نیستند ، اندام ها می توانند از حالت طبیعی خود پایین بیایند. سرطان ها: مثانه ، کلیه ها ، غده پروستات ، بیضه ها و هر نوع سرطان دیگری که بر سیستم ادراری یا در مردان، روی سیستم تولید مثل تأثیر بگذارد. بزرگ شدن پروستات: هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) حدود 1 از 3 مرد بالای 50 سال را مبتلا می کند. رشد بیش از حد سلول ها در غده پروستات باعث انقباض مجرای ادرار می شود که منجر به مشکلات ادرار می شود. متخصص اورولوژی اغلب نمونه ادرار را برای اطمینان می گیرد. اختلال نعوظ: آلت تناسلی قادر به سفتی کافی برای شرکت در رابطه جنسی نیست. این اغلب علامت یک بیماری زمینه ای است.
بیماری پیرونی: یک لایه فیبری از بافت اسکار در زیر پوست آلت تناسلی ایجاد می شود. این می تواند منجر به خم شدن آلت تناسلی (فیموز) در هنگام نعوظ شود که می تواند باعث درد شود و منجر به مشکل در رابطه جنسی شود. سیستیت بینابینی یا سندرم دردناک مثانه: یک بیماری مزمن التهابی مثانه است که می تواند ناراحتی خفیف تا شدیدی را ایجاد کند. سنگ های کلیه و حالب: رسوبات کوچک و سختی که از نمک های معدنی و اسیدی ساخته شده اند در کلیه ها ایجاد می شوند اما می توانند به حالب ها منتقل شوند. آنها می توانند روی ادرار تأثیر بگذارند و باعث درد ، تهوع و استفراغ شوند. پروستاتیت: عفونت یا التهاب پروستات می تواند باعث ادرار یا انزال دردناک شود. این مشکل می تواند حاد یا مزمن باشد. بیضه های نزول نکرده ، یا کریپتورکیدیسم: به طور معمول ، بیضه ها در داخل شکم جنین شکل می گیرند و قبل از تولد به داخل کیسه بیضه فرود می آیند. اگر یک یا هر دو نزول نکند ، تولید اسپرم مختل می شود و خطر عوارض وجود دارد. تنگی مجرای ادرار: ایجاد زخم در مجرای ادراری می تواند مسیر ادرار را که از مثانه جاری می شود ، باریک کرده یا مسدود کند. علل آن شامل عفونت ، التهاب یا آسیب است. علائم آن شامل ادرار دردناک و کاهش خروجی می شود. این مورد می تواند منجر به عوارضی مانند پروستاتیت و عفونت های دستگاه ادراری شود. اورولوژی کودکان: این عارضه شامل درمان مشکلات اورولوژیکی در کودکان است که برای متخصصان اطفال غیر تخصصی بسیار پیچیده است.

چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

متخصص اورولوژی به طور معمول یادداشت هایی از پزشک مراجعه کننده خواهد داشت ، اما در مورد سابقه پزشکی بیمار سوال می کند و معاینه فیزیکی انجام می دهد. آنها همچنین ممکن است انجام برخی آزمایشات را توصیه کنند. – آزمایشات تصویربرداری مانند سی تی اسکن ، اسکن MRI یا سونوگرافی می تواند به پزشک در یافتن مشکل کمک کند. – سیستوسکوپ یک کاوشگر بلند و نازک با دوربین است که می تواند برای مشاهده داخل مجاری ادراری و گاهی اوقات برای نمونه گیری از بافت برای آزمایش استفاده شود. – آزمایش ادرار می تواند باکتری ها یا سایر علائم بیماری را بررسی کند. – بیوپسی می تواند سرطان و سایر اختلالات را بررسی کند. آزمایش اورودینامیکی می تواند سرعت خروج ادرار از بدن ، میزان باقی ماندن ادرار در مثانه بعد از ادرار و میزان فشار در مثانه را بررسی کند. پس از تشخیص ، درمان بستگی به شرایط بیمار دارد. در برخی موارد نیاز به جراحی است.

درمان های رایج اورولوژی

درمان با توجه به تشخیص متفاوت خواهد بود که شامل استفاده از داروها و جراحی است. متخصصان اورولوژی می توانند مسائل مربوط به سلامت باروری مردان مانند اختلال نعوظ را درمان کنند. انواع داروها عبارتند از: – آنتی بیوتیک برای عفونت – درمان هورمونی سرطان پروستات – مهار کننده های فسفودی استراز 5 (PDE5) برای اختلال نعوظ ، مانند سیالیس یا تادالافیل – داروهایی که بر روی ماهیچه صاف مثانه برای کاهش بی اختیاری ادرار عمل می کنند – داروهای شیمی درمانی برای سرطان نتیجه گیری در کل متخصص اورولوژی در زمینه بیماری های زیر می تواند به بیمار کمک کند و روش های تشخیصی و درمانی مختلفی را به کار گیرد تا بیمار بهبود یابد. انتخاب بهترین جراح اورولوژ می تواند مهم ترین اقدام در روند درمان باشد.